måndag 9 november 2015

Tankar!

Våren 2014 fick jag en peruk. Även om jag inte använde den så mycket så fanns där och kunde använda den om jag kände för det. Fick bidrag från landstinget 7000 kr. Om man vill ha med äkta hår kostar det ca 10.000 kr. Jag valde syntet och kändes som riktigt hår. Jag fick även hämta ögonbryn smink och lös ögonfransar för 1.000 kr från landstinget.

Men jag blir upprörd att det ska vara så olika berodde var du bor i vårt av långa land. Jag hade turen att bo på rätt ställe i landet så jag fick bidraget på 7000 kr. På vissa ställen får du 4000 kr i bidrag och i  vissa kommuner 2000 kr. Hur kan det vara så olika? Nu har mitt hår växt ut till normalt igen och det är jag glad över, och väldigt roligt att gå till frisören igen. Men jag tänker på alla andra! Varför är det inte lika i hela Sverige? Varför är vården olika beroende på vart du bor i landet? Vi bor ju i samma land. Det finns de som har fått kriga för att få rätt medicinering. Och det handlar om överlevnad för man vill ju leva. Skrämmande! Skrämmande att jag bara "nosat" lite kring denna orättvisa, tänk hur många som påriktigt blir drabbade. Otäck information! Hur många i vårt avlånga land Sverige behöver mediciner som finns för att överleva men inte får de, för de bor på fel plats eller att de kostar för mycket. När det gäller människoliv så ska inte pengar styra om du ska få din medicin eller inte. Ja till livet eller nej till livet. Självklart ja till livet. Skrämmande att det är så. Många gånger har jag tänkt vart är Sverige på väg. 

Kramar<3

     www.ungcancer.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar