lördag 7 november 2015

Port-à-carth!

Jag fick en port-à-carth inoperat. Blev i Varberg, för jag låg inne för en rejäl infektion och fick vara där i två veckor, mars 2014. Hann få en cellgiftsbehandling. Fick åka in till akuten för jag hade feber och sjuksköterskan på onkologen tyckte att jag skulle göra det. Fick åka hem men hann bara vara hemma en natt och fick åka in igen. Läkaren pratade om flytta mig till Sahlgrenska eftersom egentligen är skriven där. Men det blev inte så utan jag fick vara kvar. Min mamma kom nästan varje dag efter jobbet och mina systrar, även pappa kom hälsade på. Min syster tog med sig Maja och det var riktigt mysigt fast man var på sjukhuset. Min mamma trodde att jag var nära att få blodförgiftning. Då kom dagen och skulle få en port-à-carth inoperat. Och duscha fick jag göra så klart. De rullade ner mig till operationen och där pysslade en sjuksköterska om mig och tvättade igen där den skulle sitta. Och sen rullade in mig i en operationensalen och där blev tvättade igen och får lugnade. Sjuksköterskorna tog väl hand om mig. Det var enkel operation under lokalbedövning och snurig och trött blev jag allt.
Jag som är svårstucken var det bra att få en sån här. Jag var imponerad på sjuksköterskorna att de hittade varje dag när de skulle ta prover, men de fick allt leta lite. Mina kärl protesterade till slut och blev små. Nu slipper de leta utan kan använda port-à-carten, till cellgifter, annan vätska och ta prover. Väldigt bra uppfinning tycker jag. 
Min läkare ska skicka en remiss för ta bort den för jag behöver den inte längre, är färdig med min behandling sen i somras förra året


Kramar<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar