lördag 21 november 2015

Nefrostomi!

Hej på er som läser min blogg. Min blogg kommer handla mitt vardags liv och just blir det om min cancer "resa".

När jag var sjuk så mådde njurarna inte så bra och hade hög njurvärde. För avlasta njurarna fick jag ha nefrostomi eller p-kateter kan man nog också säga. Fick ha på båda sidor.


Urinvägarna består av njurar, njurbäcken, urinledare, urinblåsa och urinrör. Njurarna har två huvuduppgifter, att avlägsna slaggprodukter ur blodet samt reglera salt- och vattenbalansen i kroppen. Det som inte går tillbaka till blodet utsöndrar njurarna i form av urin. Urinen leds normalt via urinledarna (uretärerna), en från varje njure ner till urinblåsan. Varje dygn producerar njurarna 1-2 liter urin. Normalt rymmer urinblåsan cirka 4 deciliter urin.
Vid hinder i urinledaren kan detta efter en tid medföra att njurfunktionen försämras och i sämsta fall upphör. Om hindret sitter i båda urinledarna uppträder urinförgiftning. För att bevara njurens funktion måste urinen ledas ut genom en tunn kateter som läggs in i njurbäckenet och mynnar ut på huden, strax nedanför revbenen så kallad nefrostomi. Nefrostomi kallas ibland också för pyelostomi. Urinen samlas upp i en påse utanför kroppen.
http://www.vardhandboken.se/Texter/Nefrostomi/Oversikt/
Det var okej att ha dem men jobbigt när man skulle duscha för då var de i vägen och när man ska sova. Eller jo, det var jobbigt. Det skulle läggas om varje vecka. Sommaren 2014 var varm och jag kunde inte använda kjol eller shorts, lättare kläder, ville inte att det skulle synas. Men tur att finns kortare byxor. Konstigt jag som inte brukar bada i havet speciellt mycket var riktigt sugen på att bada men kunde inte det, konstigt. Efter tag blev jag av med den högra för det var bra med flöde genom hela systemet, det var skönt bara en att hålla reda på. Det var lite irriterade när sjuksköterskorna ibland frågade hur det skulle läggas om men ser de inte hur det ser ut, enda stort plåster med kompresser. Konstigt tycker jag. Ibland gjorde det så ont att jag fick ta starkare värktabletter, nästan morfin. Man blev allt lite snurrig men det blev mindre smärta. Och ibland gjorde det ont när jag rörde på mig. Efter operationen blev jag av den också, riktigt skönt att slippa den och känslan var härligt att duscha utan den och klä sig vad man vill. 
Kramar med kärlek<3

4 kommentarer:

  1. Fina Liselott. Är härligt att ta del i din vardag. Jag själv orkade inte skriva om min cancer men du ger mig kraft och styrka. Herrens frid Malin

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Hej. Hoppas du finns kvar. Jag har nefrostomin men bara på en sida. Upplever det väldigt jobbigt, nervpåfrestande. Hade hoppats på att få ta bort den men utan positiva svar. Vilken typ av operation gjordes på dig?
    Kan det finnas hopp även för mig? Ger snart upp. Känns som att allt tagit slut. Ingen livskvalitet längre.
    Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det låter jobbigt för dig. Tyckte själv det var jobbigt att p kateter. Jag hade cancer i livmodern och äggstockarna, tumören tryckte på urinledaren därför fick ha p kateter. Jag blev av med den efter operationen när de tog bort tumörer och lappade ihop urinledaren.
      Kanske det finns andra sätt, kanske du redan har frågat om det finns andra alternativ. Jag hoppas det blir bättre för dig. Styrkekramar

      Radera