torsdag 7 april 2016

Tacksam!


Jag fick blodtransfusion många gånger under tiden jag var sjuk i cancer. Visst var det läskigt med påse med blod från någon människa där ute och som gick in till min kropp genom en tunn slang, men det gjorde gott för kroppen och jag blev mycket piggare. Fick det när jag hade rejäl infektion i kroppen, efter varje behandling för det tog hårt på kroppen och även efter operationen. Som lägst hade jag nog 70-80, normalt som kvinna ska man ligga på 110-120. Är väldigt tacksam att det finns blodgivare i vårt land. Fick även trombocyter några gånger. En gång låg jag inne på Sahlgrenska för jag hade en infektion för jag hade inget immunförsvar. Och de letade efter orsaken. Läkaren blev orolig för hon såg mina fläckar på hunden och trodde det var blåmärken men lugnade ner henne sa det var pigmentfläckar efter cellgifterna. Som det kan bli.

Blodet består av:

  • Röda blodkroppar (erytrocyter) som innehåller hemoglobin. Hemoglobinet transporterar syret från lungorna. Det innehåller också järn.
  • Vita blodkroppar (leukocyter) som deltar i kroppens försvar mot infektioner och i bildandet av antikroppar.
  • Trombocyter, som också kallas blodplättar. De medverkar till att blodet koagulerar (stelnar).
  • Plasma, som består av salter, vatten och äggviteämnen.

https://geblod.nu



Kramar Liselott💕

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar